***گروه علي ولي الله *** 
God Is Great
قال المهدي عليه السلام : فاکثروا الدعاء بتعجيل الفرج فان ذلک فرجکم . براي فرج (من) زياد دعا كنيد، چراكه اين (زياد دعا كردن) خود فرج و گشايش (در كارهاي) شماست
  Holy Prophet (PBUH) Our Last Prophet
گروه علي ولي الله 
 

Upgrade your email with 1000's of cool animations

poetry.gif  
poetry.gif
 

اصالت مهدويّت در اسلام

از ديدگاه اهل تسنّن

تأليف : مهدى فقيه ايمانى

 

مشخّصات كتاب

  نام:     اصالت مهدويت در اسلام از ديدگاه اهل تسنن

  تأليف: مهدى بن محمد باقر فقيه ايمانى

    ناشر:            مؤلف

  چاپ اول:          بزبان تركى استانبولى در تركيه

  چاپ دوم:         قم

  تاريخ انتشار:     نيمه شعبان 1418هـ برابر با آذر ماه 1376

  تيراژ:   3000
 
 

قال النبىّ صلى اللّه عليه و آله:

من انكر خروج المهدى فقد كفر بما انزل على محمّد

پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله فرمود:

كسى كه خروج ـ  و قيام جهانى ـ   مهدى را انكار نمايد، پس  محققًا بدانچه ـ  از طرف خدا ـ  بر محمّد نازل شده كفر ورزيده

poetry.gifpoetry.gifpoetry.gifpoetry.gifpoetry.gif

قال رسول اللّه  صلى اللّه عليه و آله:

من كذّب بالمهدى فقد كفر

رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود:كسى كه مهدى را دروغ پندارد و تكذيب كند، پس بدون شك گرايش به كفر جسته

 
 
قسمت اول
 
 

باسمه تعالى

مهدى منتظر(عليه السلام) و نخستين مطرح كننده آن در اسلام

با مرورى بر مصادر حديثى، تاريخى، عقيدتى، و تفسيرى شيعه و سنى بدين حقيقت پى خواهيم برد كه نخستين كسى كه موضوع مهدى منتظر و قيام جهانى او را مطرح و ايراد كرد و حتى مشخصات خانوادگى و پدران و اجدادش را آنچنان دقيقا اعلام نمود كه زمينه سوء استفاده مهدى هاى ادعائى و دروغين را از عنوان « مهدى منتظر » خنثى و منتفى نمود، همانا شخص پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بود.

آرى حضرتش همانند ديگر شئون سرنوشت ساز اسلامى، بر اساس وحى الهى، مسئله مهدويت را پايه گذارى فرمود و نيز با ايراد يك سلسله علائم و نشانه هاى ظهور و ويژگيهاى محلى و تاريخى قيامش، مسلمانان را هشدار داد كه هم به موقع منتظر و آماده ظهور و قيام « حضرت مهدى واقعى » باشند. هم فريب مهدى هاى دروغين وساختگى شيطان صفت و رياست طلب رانخورند، وهم به اباطيل و گفته هاى خلط مبحث كننده گان حقايق دينى با افكار مغرضين و مستشرقين يهودى و مسيحى ترتيب اثر ندهند.

براين اساس همانطوريكه اشاره شد با مراجعه به مصادر دست اول روايتى، تفسيرى، كلامى و تاريخى هريك از مذاهب سنى و شيعه شكى نخواهد بود كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بعد از طرح و ايراد مسائل خدا شناسى، پيامبر شناسى و اصل مسئله امامت و خلافت بعد از خود، بيش از هر مسئله عقيدتى و عملى و اخلاقى روى موضوع اخرين خليفه « برحق بعد از خود ويگانه مصلح جهانى » يعنى موضوع مهدى منتظر و دوران ولادت و كودكيش و از آن پس دوران هاى غيبت صغرى، غيبت كبرى، ظهور و قيام جهانى و چگونگى حكومتش، تكيه نمود. به طوريكه بخش مهم و غير قابل انكارى از احاديث و فرموده هايش پيرامون شئون حضرت مهدى موعود منتظر خلاصه شده، و اضافه بر محتواى مصادر فراوان و منابع بيشمار حديثى و تاريخى و عقيدتى كه بخشى از هريك مختص به ذكر احاديث « مهدى منتظر » است، تنها تعدادى بيش از يكصد و پنجاه جلد كتاب و رساله با حجم هاى مختلف و سبك هاى گوناگون، هريك بيانگر ده ها و صدها روايت از رسول خدا (ص) در باره شئون حياتى، خانوادگى، شكل وشمايل، و مقام امامتى « امام مهدى منتظر مى باشد، كه به قلم علما و دانشمندان روحانى و اساتيد دانشگاهى اهل تسنن تنظيم و ارائه شده و بسيارى از آنها هم چاپ و منتشر گرديده و از اين پس فهرست اسامى آنها به نظر خواهد رسيد، و چه بهتر جهت آگاهى اجمالى به كتابهاى زير مراجعه شود([1] [1] ) .

براين اساس بطور خلاصه از جمله عقايد حقه اسلامى مورد اتفاق سنى و شيعه، هم عقيده به اصل مهدويت در اسلام است و هم عقيده به امامت و خلافت حضرت مهدى موعود منتظر و قيام جهانى او و برقرارى عدل و داد سراسرى و امنيت همه جانبه و رفاه همگانى به وسيله او .

در اين رابطه از نيمه دوم قرن سوم هجرى، ( 5 سال قبل از ولادت حضرت مهدى حجة بن الحسن ) تا هم اكنون كه دهه دوم قرن پانزدهم را طى مى كنيم بيش از دوهزار جلد كتاب و رساله و مقاله درحد كتاب و رساله به زبان هاى عربى، فارسى، اردو، تركى استانبولى، تايلندى، انگليسى، فرانسوى، روسى و ديگر زبانهاى مناطق مسلمان نشين به قلم علما و دانشمندان شيعه و سنى تاليف يا ترجمه شده و به شرح مندرج در كتابنامه هاى نامبرده حداقل نيمى از آنها حتى بطور مكرر چاپ و منتشر گرديده، وبالاخره نه هيچ گونه جاى خالى براى مطرح گرديدن مدعيان دروغين مهدويت و بابيت برجاى گذارده، ونه سرنخى براى تشكيك افراد مشكك و شيطان صفت ( در اصل مهدويت در اسلام يا در احاديث مورد اتفاق بين شيعه و سنى پيرامون مهدى موعود حجة بن الحسن العسكرى عج ) و نه زمينه اى براى خلط مبحث ( مستشرقين غربى، يا شرقى هاى غرب زده ) مسائل دينى و حقايق اسلامى را با تخيلات و ياوه گوئى.

اما متاسفانه مى بينيم بعضى افراد نه غربى و مستشرق يهودى يا مسيحى و نه يك مسلمان عادى بى اطلاع از مبادى دينى و نا آشناى با مصادر اصيل اسلامى شيعى و سنى، كه يك مسلمان برخوردار از عناوين پرفسورى و استادى از موضع پست رياست دانشكده الهيات و عقيده شناسى منطقه مسلمان نشين استانبول ــ با اشراف محلى بر هزاران كتاب خطى و چاپى ويژه مسائل عقيدتى و حديثى وتاريخى شيعه و سنى از طريق كتابخانه هاى فراوان و پر محتواى تركيه از روى بى تفاوتى نسبت به حقايق دينى و واقعيات اسلامى و به طور خلاصه ( برمبناى رهروى راه مستشرقين يهودى و مسيحى نه تنها بيگانه از اسلام كه سرسخت ترين دشمنان اسلام ) احاديث پيرامون حضرت مهدى را با انواع ويژه گى اسلامى و برخوردارى از عاليترين درجه اعتبار، در درجه هرچه ضعيف ترِ كمّى و كيفى تلقى نموده و از اين رهگذر عقيده به موضوع مهدى موعود اسلام را به باد مسخره و انكار گرفته و آن را ناشى از الهام گيرى از يهود و نصارى وانمود مى كند. يا ناشى از فشارها و محدوديت هاى سياسى شيعى در قرون اوليه اسلام از قبيل واقعه كربلا و شهادت امام حسين كه آن را ــ يعنى امر مهدى منتظر را ــ در رابطه با آن رخدادها اختراع و مطرح كردند.

آرى قرنها قبل از به نمايش درآمدن تعدادى از مستشرقين يهودى و مسيحى شيطان صفت امثال:

ــ  دونالد سن داويت، مؤلف « عقيده الشيعه »،به زبان انگليسى، ( كه ترجمه عربى آن هم در مصر و هم در عراق منتشر گرديد ) و جهت آگاهى بر دروغ بافى هاى او چه بهتر مراجعه شود به الغدير علامه امينى ج 3 ص 320 ــ 323،

ــ  ولهوسن، مؤلف « الخوارج و الشيعه »،

ــ  فان فلوتن، ( 1866ــ 1903 م ) مستشرق هلندى و مؤلف « السيادة العربيه و الشيعه و الاسرائيليات فى عهد بنى اميه »،

ــ  گولدزيهر يهودى، ( 1850ــ1921م ) مستشرق فرانسوى مؤلف « العقيدة و الشريعه فى الاسلام »،

ــ  كارل بروكلمان، ( 1868ــ1956م ) مستشرق آلمانى ومؤلف « تاريخ الشعوب الاسلاميه »،

ــ  لويس ماسينيون، ( 1883ــ1962م ) مستشرق فرانسوى ومؤلف آثارى از قبيل كتب فوق،

كه با بيگانگى همه جانبه از اسلام هريك موضوع مصلح جهانى اسلام ( يعنى مهدى منتظر عج و احاديث پيرامون شئون حياتى و امامتى حضرتش را همانند ديگر حقايق اسلامى ) مورد تخطئه و تكذيب و خلط مبحث قرار داده و به باد مسخره گرفتند. و نيز قبل از سر از آب درآوردن يك عده مسلمان نماى غرب زده و بى اعتناى به مبانى دينى و سنت پيامبر (ص) و به دور از عالم حديث شناسى امثال:

ــ  شيخ محمد عبده مصرى، ( 1266ــ1323 ) مؤلف « شرح نهج البلاغه »!

ــ  رشيد رضا مصرى، ( 1295ــ1354 ) مؤلف « مجله المنار » و « السنة و الشيعه ».

ــ  فريد وجدى مصرى، ( 1292ــ1373 ) مؤلف « دائرة المعارف القرن العشرين ».

ــ  احمد امين مصرى، ( 1295ــ1373 ) نويسنده المهدى و المهدوية » و « ضحى الاسلام » و « فجر الاسلام ».

ــ  سعد محمد حسن مصرى، شاگرد احمد امين، نگارنده « المهدية فى الاسلام منذ اقدم العصور حتى اليوم ».

ــ  ابوزهره مصرى، از زمره علماى جامع ازهر مصر، مؤلف « الامام زيد » و « الامام الصادق ».

ــ  دكتر احمد محمد على، مؤلف « دراسة عن الفرق فى تاريخ المسلمين ».

ــ  على حسين السائح ليبيائى، مؤلف مقاله تراثنا و موازين النقد » مندرج در مجله كلية الدعوة الاسلاميه ليبى شماره 10، سنه 1993 صفحه 185 و 205.

ــ  محمد عبدالكريم عنّوم، مؤلف رساله دكتراى فلسفه به نام « النظرية السياسية المعاصرة للشيعه الامامية الاثنى عشرية ».

ــ  دكتر سلمان بدور، صاحب « مقدمه » بر رساله عنّوم.

ــ  شيخ عبداللّه بن زيد آل محمود، رئيس شئون دينى و محاكم شرعى قطر، مؤلف « لامهدى ينتظر بعد الرسول سيد البشر ».

ــ  و شيخ جبهان، در « تبديد الظلام » و جز اينها شيخ . . . و ابو . . .

ابن خلدون مغربى ( درگذشته 808 )، احاديث پيرامون مهدى منتظر را در تاريخش ( ص 555 )، فاقد اعتبار كمى و كيفى وانمود كرد و گفته هاى بى محتواى او براى اكثر مخالفين غربى و شرقى با امر مهدويت و قيام جهانى مهدى منتظر، سر نخ خلط مبحث و دروغ بافى و انكارحقايق اسلامى گرديد، در صورتيكه ابن خلدون يك مورخ نا آشناى با علَم حديث و حديث شناسى بوده و هيچ گونه صلاحيت اظهار نظر در اين موضوع را نداشته كه پيشگوئيهاى پيامبر اكرم(ص) را پيرامون مشخصات و ويژه گيهاى حضرت مهدى منتظر و قيام جهانى او در 19 روايت وانمود و تخطئه كند. همچنانكه حدود سه قرن و نيم پيش از پيدايش ابن خلدون، ابن حزم اندلسى ظاهرى ( درگذشته 456هـ ) به مخالفت و انكار مسئله مهدويت و فاقد اعتبار بودن احاديث آن حضرت برخواست، آن چنانكه عده اى از مخالفين با امر مهدويت و ولادت حضرت مهدى نيز از نوشته هاى او دم از بي راهه روى و تخطئه موضوع مهدويت زدند. و ابن حزم را كتابى است به نام « الفصل فى الملل و الاهواء و النحل » كه بخشى از آن را اختصاص به بحث درباره حضرت مهدى منتظر داده است.



[1][1] ــ 1 ـ « مهدى منتظر را بشناسيد » تاليف نگارنده اين مقاله ـ مهدى فقيه ايمانى ـ چاپ 1384 هـ اصفهان ، بيانگر اسامى و مشخصات حدود چهارصد جلد كتاب و رساله خطى و چاپى درباره حضرت مهدى عج است .

2ــ « كتابنامه امام المهدى » نشريه يكى از مساجد تهران ( صندوق پستى 2223 ، تهران ) شامل معرفى 355 جلد كتاب مى باشد كه به طور اختصاصى يا ضمنى مربوط به مهدى منتظر و ايراد بعض شئون آن حضرت است .

3ــ « درجستجوى قائم » بيانگر اسامى 1850 جلد كتاب مى باشد كه تعداد 429 جلدش بطور اختصاصى و بقيه بطور ضمنى به بحث و بررسى هاى كلامى ، حديثى ، تاريخى و غيره درباره حضرت بقية اللّه مهدى موعود پرداخته و به قلم ارزشمند آقاى سيد مجيد طباطبائى تنظيم و بسال 1370 هـ ش بعنوان مسجد جمكران قم چاپ و انتشار يافته است .

4ــ و از همه پرمايه تر « كتابنامه حضرت مهدى عج » از دانشمند محترم آقاى على اكبر مهدى پور است 2 جلد شامل معرفى 2066 جلد كتاب اختصاصى درباره حضرت مهدى كه مشخصات چاپى و زبانى و موضوعى هريك ذكر شده و در بهترين شكل چاپ و منتشر گرديده ، و راهگشاى محقيقين و مؤلفين ميباشد .

 
...   ادامه دارد   ... 
poetry.gif                                                                                                                                               poetry.gif
Doost_e_Gharib@yahoo.com
اشهد ان لا اله الله

اشهد ان محمدا رسول الله
اشهد انَّ عليّاً ولي الله
Doost_e_Gharib@yahoo.com
گروه علی ولی الله
 
Doost_e_Gharib@yahoo.com
 گروه مكتب المهدي
 
 
 
 
 
گروه علي ولي الله