Quran Interactive Recitations - Click below

Thursday, February 11, 2010

� Ali Valiyollah Group � آيا ما خود را براى آن روزگار آماده ساخته ايم؟ - 2

 

 
 

 

 
 
برنامه ارسال مطالب اينجانب در هفته به شرح ذيل است :
 
روزانه    : ديدنيها
شنبه      : آزادی از منظر شيعه
يكشنبه    : استدلالات حسنيه
دوشنبه    : اتفاق بر مهدی موعود (ع)
سه شنبه  : رهنمودها و دانستنيها
چهارشنبه : ديوان حافظ
پنج شنبه  : آشنايی با پيامبر اسلام
جمعه      : آيا آماده ايم؟
 
 
 
Roshnee         Roshnee       Roshnee
آيا ما خود را براى آن روزگار آماده ساخته ايم؟
Bumpy Vineyards
 

3-    اطاعت محض از خداوند و اولياى او

پس از شناخت خداوند و امام زمان(ع) و اعتقاد به آنان بايد اين شناخت و اعتقاد را عملى كرد و تبلور حقيقى آن در اطاعت محض از آن انوار پاك است.

همسوكردن رفتارها، نيتها و جهت گيريها طبق خواست رهبر الهى از مهم ترين ويژگيهاى رهروى راستين است و اين صفت به خوبى در ياران امام مهدي(ع) وجود دارد.

شايان توجه اينكه اگر كسى در مرحله شناخت، در حد ممكن معرفت كسب نمود، در مرحله اطاعت دچار ترديد نخواهد شد؛ حال آنكه اگر كسى در آن مرحله دچار ترديد و يا نقصان معرفتى شد، در مرحله اطاعت هرگز پيرو خوبى نخواهد بود.

در قرآن كريم اطاعت از امام، همسنگ اطاعت از خداوند و پيامبر او شمرده شده است؛ آنجا كه خداوند مى فرمايد:

(اطيعواا...واطيعوا الرسول و اولى الامر منكم)؛ 9

 «از خداوند و رسول و صاحب امرتان اطاعت كنيد

اگرچه امروزه حضرت مهدي(ع) در پس پرده غيبت است، اما اراده و فرمانش را بايد گردن نهاد؛ چرا كه اگر كسى اكنون از دستورات آن حضرت اطاعت كرد در زمان ظهور نيز چنين خواهد بود.

رسول گرامى اسلام(ص) در اين باره فرمود:

«طوبى لمن ادرك قائم اهل بيتى و هو مقتد به قبل قيامه يتولى وليه و يتبرا من عدوه و يتولى الائمه الهاديه من قبله اولئك رفقائى و ذوو ودى و مودتى و اكرم امتى علي؛ 10

 خوشا به حال كسى كه، قائم اهل بيت را درك كند؛ حال آنكه پيش از قيام او نيز پيرو او باشد. با دوست او دوست و با دشمن او دشمن [و مخالف] و با رهبران و پيشوايان هدايتگر پيش از او نيز دوست باشد. اينان همنشين و دوستان من و گرامى ترين امت من در نزد من هستند

4-    احترام خالصانه

از آنجايى كه امام حقى بزرگ برگردن پيروان دارد، خداوند متعال احترام او را بر مردمان لازم فرموده است. از اين رو هر آنچه مايه بزرگداشت او مى شود از سوى ياران آن حضرت انجام مى گيرد. ايشان اين روحيه را در زمان غيبت در خود ايجاد نموده اند تا در زمان ظهور نيز همواره در تمامى امور، احترام آن حضرت را پاس دارند.

ائمه معصومين(ع) كه معلم انسانهايند، هرگز از اين مهم غفلت نكرده و عظمت شأن آخرين معصوم (ع)، آنها را به تكريم و احترامى مثال زدنى وا داشته است.

وقتى «دعبل خزاعي» قصيده اى غراء براى امام على بن موسى الرضا(ع) خواند- كه در ابياتى از آن به حضرت مهدى (ع) اشاره شده بود. حضرتش به احترام ذكر نام مقدس ايشان، متواضعانه برخاسته، دست بر سر نهاد و براى فرج قائم آل محمد(ع) دعا فرمود. راوى اين عمل ارزشمند امام رضا(ع) را اين گونه وصف كرده است.

«فوضع الرضا(ع) يده على راسه و تواضع قائماً و دعى له بالفرج؛ 11

حضرت رضا(ع) دست خود را بر سرش قرار داد و در حالى كه ايستاده بود تواضع كرد و براى فرج او [امام زمان(ع)] دعا كرد

به راستى كسى كه از احترام اندكي به صورت برخاستن هنگام شنيدن نام آن حضرت كوتاهى مى كند، چگونه مى تواند در عصر ظهور به تكريم آن حضرت بپردازد و از جان خود بگذرد؟!

مناسب است درباره احترام به آن حضرت بيشتر بخوانيم.

از امام صادق(ع) سؤال شد: «چرا به هنگام شنيدن نام «قائم» لازم است برخيزيم!» آن حضرت فرمود:

«آن حضرت، غيبت طولانى دارد و اين لقب يادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست و لذا آن حضرت از شدت محبت و مرحمتى كه به دوستانش دارد به هر كس كه حضرتش را به اين لقب ياد كند نگاه محبت آميز مى كند. از تجليل و تعظيم آن حضرت است كه هر بنده خاضعى در مقابل صاحب عصر خود هنگامى كه مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخيزد، پس بايد برخيزد و تعجيل در فرج امر مولايش را از خداوند مسئلت نمايد.»12

علاوه بر حكمت ياد شده، آمادگي افراد در هر آن، براى قيام، و مبارزه و جهاد در راه تحكيم عدالت اجتماعي، و حفظ حقوق انسانها واجد اهميتى به سزاست.

انسان منتظر كه زمينه ساز ظهور درعصر غيبت است، بايد همواره داراى چنين هدفى باشد و در راه تحقق آن به گونه هاي مختلف بكوشد و تا آنجا اين آمادگى را داشته باشد و ابراز دارد، كه هرگاه نام پيشواى قيام (قائم) ذكر مى شود به پا خيزد و آمادگى همه جانبه خويش را نشان دهد و اين آمادگى را هميشه به خود و ديگران تلقين و تحكيم كند13.

5-    انتظار راستين

انتظار راستين كه اساس شخصيت ياران امام مهدى را شكل مى دهد، پيشينه اى بس دراز و طولانى در تاريخ شيعه دارد.

آخرين فرستاده الهى بانگ برآورده و انسانها را به روزگارى سراسر نور نويد داده و فرموده است:

«لا تذهب الدنيا حتي يلى امتى رجل من اهل بيتى يقال له المهدي؛ 14

دنيا به پايان نرسد مگر اينكه امت مرا مردى از اهل بيت من رهبرى كند كه به او مهدى گفته مى شود

و اكنون قرنها از آن بانگ ملكوتي مى گذرد، ولى همچنان طنين دلنشين و اميدبخش آن در گوش انسانهاست. و اين بشارت بزرگ زندگى مردمان را در عصر بلند انتظار با تاريخى روشن از نمودها و جلوه هاى فكرى و عملى روز به روز به آن دروازه روشنايى نزديك تر مى سازد.

و آنچه در اين رهيافت از ارزشي بس بلند برخوردار است زمينه سازى براى ايجاد آن حكومت موعود است؛ اگر چه زمان برپايى آن از اسرار الهى و تنها در حيطه اراده خداوند است. انتظار به معناى چشم به راه بودن و درنگ كردن به اميد پيشامدى خاص و به بيان ديگر كيفيتى است روحى كه موجب به وجود آمدن حالت آمادگى براى آنچه انتظار دارند مى شود؛ و ضد آن يأس و نا اميدي است.

اين انديشه در فرهنگ مهدويت بيش از هر چيز، مشتمل بر عنصر خوشبينى نسبت به جريان كلى نظام طبيعت و سيرتكاملى تاريخ و اطمينان به آينده و طرد عنصر بدبينى نسبت به پايان كار بشر است كه طبق بسيارى از نظريه ها و فرضيه ها فوق العاده تاريك و ظلمانى است.

اميد و آرزوى تحقق اين نويد كلي جهانى انساني، در زبان روايات اسلامي، «انتظار فرج» خوانده شده و از جمله عبادات، بلكه برترين آنها شمرده شده است.

پيامبر اكرم و ائمه معصومين (ع) بر انتظار آن روز موعود، و لحظه شمارى در فرا رسيدن آن حكومت حق- كه تنها به دست آن حضرت تشكيل مى گردد- تأكيد فراوانى نموده و آن را از اصول اساسى دين دارى شمرده اند و پاداشهاى بزرگى براى منتظران بيان فرموده اند.

از همين رو، علماى بزرگ، انتظار ظهور منجى را يكى از وظايف مهم مردم در عصر غيبت و عنصرى اساسى در زمينه سازى و حفظ روحيه مناسب براى درك زمان ظهور ذكر كرده اند. و همواره مؤمنان را به رعايت اين وظيفه خطير با گفتار و كردار وا مى داشتند.

در باب انتظار فرج و ارج و اهميت آن احاديث فراوانى از پيشوايان معصوم (ع( روايت شده است.

رسول گرامى اسلام (ص) در اين باره فرموده است:

«افضل اعمال امتى انتظار الفرج من الله عز وجل؛ 15

برترين كارهاى امت من انتظار فرج از خداى عزيز و جليل است

بدون هيچ توضيحى توجه خوانندگان محترم را به كلمه «اعمال» يعنى «كارها» در روايت جلب مى نماييم كه آن حضرت، انتظار را عمل و كار دانسته است و نه سكون و بى كاري. اين فرمايش پيامبر اكرم (ص) را تا حدودى امام صادق (ع) تبيين فرموده است:

«من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظر وليعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر فان مات وقام القائم بعد كان له من الاجر مثل اجر من ادركه فجدوا و انتظروا هنيئا لكم ايتها العصابه المرحومه 16

 هر كس كه خوشحال مى شود كه از ياران قائم(عج) باشد بايد منتظر باشد و با پرهيزگارى و اخلاق نيكو عمل نمايد و با چنين حالى منتظر باشد كه هرگاه بميرد و پس از مردنش قائم(عج) به پا خيزد، پاداش او همچون كسى خواهد بود كه دوران حكومت آن حضرت را درك كرده باشد، پس بكوشيد و منتظر باشيد. گوارايتان باد اى گروه رحمت شده

 




__._,_.___
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام

http://groups.yahoo.com/group/Ali_valiyollah

به دوستداران اميرالمومنين علي (ع) بشارت رستگاري باد.از شما بزرگواران دعوت مي شود تحقيقات و مطالب و آيات و روايات پيرامون ايشان و سلاله پاكش را براي اين گروه ارسال دارند تا شيعيان ايشان از آن بهره مند گردند . از آنجا كه گروه آزاد است خواهشمند است در ارسال مطالب دقت فرماييد
     التماس دعا
دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment

Blog Archive