Quran Interactive Recitations - Click below

Thursday, January 21, 2010

� Ali Valiyollah Group � علت پراکندگی سادات - قسمت پنجم

 

7s7s3m3m group is the best حس حس عم عم  
 
 
 
 
برنامه ارسال مطالب اينجانب در هفته به شرح ذيل است :
 
روزانه    : ديدنيها
شنبه      :  -----
يكشنبه    : استدلالات حسنيه
دوشنبه    : اتفاق بر مهدی موعود (ع)
سه شنبه  : رهنمودها و دانستنيها
چهارشنبه : ديوان حافظ
پنج شنبه  : -----
جمعه      : علت پراکندگی سادات
 
 
 
 
 
علت پراکندگی سادات در ممالک اسلامی
 
قسمت پنجم
Calig12.JPG (43190 bytes)
 
 
 

 

"اما عمده دلائلى كه مى توان هجرت آل علي(ع) را به ايران برشمرد" از قرار زير مي باشد:

1ـ همانطوريكه بيان گشت"هنگاميكه نور اسلام از افق جزيره العرب توسط آخرين پيامبر خدا حضرت محمد مصطفي(ص) درخشيد؛ نخستين كسى كه از ايران با تحمل زحمات و مشقات طاقت فرسائى توانست به اسلام روى آورد،"سلمان فارسي" بود كه از شيعيان و محبين خالص علي(ع) محسوب مى شد تا جائيكه اين ايرانى بنا به فرمايش رسول اكرم (ص) سلمان منا اهل البيت مى شود، بعد از وى ايرانيان مقيم يمن هم ايمان آوردند و پس از فتح ايران بدست مسلمانان و شكست پادشاه ايران"يزدگرد" هنگاميكه خواستند دختران وى را در مدينه به معرض فروش قرار دهند، حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) مانع گرديد و فرمود: دختران ملوك فروخته نمى شوند، لذا يكى از آن زنان را بنام"شهربانو" به ازدواج پسرش امام حسين(ع) درآورد و از اين بانو على بن الحسين امام سجاد(ع) تولد يافت و باعث گرديد كه ايرانيان علاقه شايانى نسبت به خاندان اهلبيت(ع) پيدا كنند.

اين بود مختصرى از علاقه ايرانيان به خاندان عصمت و طهارت(ع) لذا از اينروست كه جاجاي كشور اسلامى ايران از نور معنويت ابناء ائمه هدي(ع) روشن گرديد زيرا همانطوريكه بيان گشت استقبال ايرانيان از امامزادگان و فشار دو دولت بنى اميه و بنى عباس باعث گشت كه به اين منطقه هجرت نمايند.

عامل ديگرى كه به آن اشاره شد به ستوه آمدن ايرانيان از مظالم بنى اميه و بنى عباس بود كه بعد از واقعه كربلا به اوج خود رسيد تا جائيكه در قيام مختار اكثر ايرانيان در آن شركت داشتند و بنا به نوشته (دينوري) در سپاه مختار كه به فرماندهى سردار رشيد (ابراهيم مالك اشتر) به جنگ ابن زياد مى رفتند يك كلمه زبان عربى شنيده نمي شد.

لذا مى بينيم عمر بن الحباب به ابراهيم مالك اشتر مى گويد: "لقد اشتد غمى منذ دخلت عسكرك و ذلك انى لم اسمع فيه كلاما عربيا حتى انتهيت اليك و انما معك هؤلاء الاعاجم يعني: از وقتيكه وارد لشگرگاه تو شدم، سخت اندوهناك گرديدم، زيرا تا زمانيكه نزد تو بودم يك سخن عربى به گوشم نخورد زيرا همراهان تو اين ايرانيان هستند.

پس معلوم گشت كه دليل اول هجرت سادات و اولاد علي(ع)، نگهداشت و احترام ايرانيان نسبت به ذريه پاك رسول الله (ص) بوده است.

2ـ همانطوريكه اشاره شد، با ضعيف گشتن دولت عباسى در اطراف و اكناف ممالك اسلامي گروهائى به پا خواسته و تشكيل دولت مستقلى دادند از آنجمله در مازندران و گيلان دولت آل بويه وجود داشت، و چون علويان نيز با خلفاء عباسى در حال مبارزه بودند به اين نواحى مهاجرت نموده و مقدمشان را اهالى اين مناطق گرامى ميداشتند.

البته علويان غير از مازندران و ديلم به نواحى ديگر ميرفتند از آن جمله مى توان به قم و نواحى آن ذكر نمود زيرا همانطوريكه روشن شد، قم براى آل علي(ع) محل أمن و در زبان ائمه(ع) آشيانه آل محمد(ص) و پناهگاه ايشان معرفى شده بود و از طرفى قم از لحاظ موقعيت جغرافيائى آن زمان در محل دور دستى واقع بود كه دست كمتر كسى به آنجا مي رسيد لذا اكثر سادات به آنجا پناه مى آوردند تا جائيكه وجود 444 امامزاده را در اين شهر مقدس برشمرده اند.

لذا شاعر مى فرمايد:

هستند چهارصد و چهل و چار از شرف

مدفون به امر حق همه چون در در اين صدف

اولاد مرتضى على آن شاه لو كشف

فرقى مدان ميان قم و كعبه و نجف

3ـ هنگاميكه حضرت رضا(ع) به خراسان آمد، نامه اى براى بستگان خود به مدينه فرستاد، وقتيكه نامه بدست امامزادگان رسيد همگى بياد حضرت رضا(ع) متأثر شده و گريه كردند، آنگاه امامزاده هادى پيشنهاد كرد كه همه بستگان ائمه اطهار(ع) كنار قبر رسول خدا(ص) رفته و سلام كنند جواب سلام هركس را كه رسول خدا(ص) داد او بزرگ آنان باشد و به سرپرستي او رهسپار خراسان شوند.

اين پيشنهاد، عملى شد، در ميان امزمزادگان جواب سلام امامزاده ابراهيم داده شد، از اينرو تمام امامزادگان با جناب ابراهيم بيعت كردند و مدينه را بقصد خراسان ترك گفتند، وقتيكه در مسير خود به شهريار رسيدند از طرف مأموريون و عمال مأمون، جريان آمدن امامزادگان بسيار به مأمون گزارش شد، مأمون براى حفظ تاج و تخت خود و ترس از شورش اين سادات، حضرت رضا(ع) را شهيد كرد و دستور قتل بستگان آن حضرت را صادر نمود، و در نامه هاى متعدد، عمال خود را به لشكركشى و جنگ با امامزادگان فرمان داد تا سرانجام جنگ سختى ميان طرفين درگرفت، عده اى زيادى از سادات عظام شهيد و مابقي هم به اطراف و اكناف متفرق گشتند.

اما نظير خبر فوق، اين روايت است كه نقل شده، چون خبر ولايتعهدى حضرت رضا(ع) به مدينه رسيد، سيد احمد"حضرت احمد بن موسى بن جعفر(ع) برادر امام رضا(ع) معروف به شاه چراغ" با هفتصد تن از برادران و برادرزادگان و جماعت كثيرى از دوستان از مدينه حركت نمودند، چون به دو فرسخى شيراز رسيدند؛ خبر شهادت امام رضا(ع) به آن نواحي رسيد و مأمون نيز از حرکت امامزادگان اطلاع يافت، به جميع حكام و عمال قلمرو خود نوشت كه در هركجا از آل ابوتراب بیابد بقتل رسانند.

فتلغ خان، حاكم شيراز چون از ورود ميرسيد احمد(ع) با اطرافيانش به دو فرسخى شيراز مطلع شدند بسوى او لشگر كشيد... پس از چند نوبت زد و خورد، گروه بسيارى از همراهان ميرسيد احمد(ع) را با خود آن حضرت در شهر شيراز شهيد كردند و بقيه سادات هم متفرق شدند تا سرانجام هر يك از آنانرا سپاه قتلغ در محلى شهيد نمودند.

از مجموع گفتار تاريخى گذشته چنين استفاده مى شود كه امامزادگان بسياري، گروه گروه، در زمان بنى اميه و بنى عباس، خصوصا در ايام ولايتعهدى امام رضا(ع) به ايران آمدند، روى اين اساس غالب اين بارگاههائى را كه در اطراف و اكناف ايران نسبت به امامزادگان ميدهند، به احتمال بسيار قوى درست است ولى چون مردم در سابق در مقام ضبط اسامى و نسب دقيق آن بزرگواران نبوده اند و از طرفى هم از ترس دشمنان جرئت اظهار اين مطالب را نداشتند و در سابق رسم هم نبوده كه سنگ لوحى روى قبر بگذارند لذا اسم و محل دفن غالب آن بزرگواران برما مخفى و بعضا مشتبه شده است كه آيا فرزند بلاواسطه امامند يا بواسطه، آنهم به چند واسطه؟

لزوم محبت به خاندان اهلبيت(ع) و ثواب زيارتشان بعد از اشاره اندكى از مصائب و مشكلات اولاد علي(ع) در زمان خلفاء بنى اميه و بنى عباس و علت هجرتشان به ايران، خواهيم يافت كه چرا در روايات اسلامى از شخص رسول اكرم(ص) و ديگر حضرات معصومين(ع) زيارت و تعمير قبور اين ستارگان فروزان توصيه شده است زيرا بايد گفت، تنها چيزى كه در مقابل زحمات نبى اكرم(ص) بنا به مضمون آيه شريفه(قل لااسئلكم عليه اجرا الا الموده فى القربي) قرار مى گيرد، دوستى و محبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) مى باشد زيرا اين نبى خاتم بود كه انسانها را از حضيض ذلت به اوج عزت و سرحد رشد و كمال رسانيد، پس مى توان تنها چيزيكه در قبال أجر نبوت و تبليغ رسالت آن پيغمبر اكرم(ص) قرار داد همچنانكه در كتاب شريف اصول كافى كه شيخ كلينى روايت ميكند از حضرت ابى جعفر كه با زيد بن على بن الحسين(ع) سخن مى فرمود كه :"الطاعه لواحد منا والموده للجميع" يعنى اطاعت نمودن و ولى امر(در هر دوره) يكنفر از ماهاست كه او امام عصر و واجب الإطاعه مى باشد، واجب است ولى محبت و دوستى نسبت به عموم سادات فرض و لازم شمرده شده است.

"لذا در كتاب تاريخ قم آمده كه حسين بن حسن بن جعفر بن محمد بن اسماعيل بن جعفر الصادق(ع) در قم علنا ميگسارى ميكرد و از اينگونه حركات باكى نداشت.

روزي وى بخانه احمد بن اسحاق اشعرى كه مسئول اوقاف قم و از شيعيان معتبر و آبرومند درگاه امام عسكري(ع) بود رفت، احمد او را اجازه ورود به خانه خويش نداد و سيد دل شكسته بازگشت.

اتفاقا در آن سال احمد به حج مشرف شد و در راه خود جهت تشرف بحضور امام عسكرى به سامراء رفت، چون به درب خانه امام(ع) رسيد حضرت او را اجازه ورود نداد، احمد آنقدر به درب خانه گريه و ناله نمود تا بالاخره حضرت او را اجازه تشرف دادند، چون وارد شد عرض كرد: يابن رسول الله چرا به من اذن دخول ندادى مگر نه من همان احمد بن اسحاق كه از مواليان و ارادتمندان شما ميباشم؟!

حضرت فرمود: آرى ولى پسر عم ما را از در خويش براندي! احمد بگريست و سوگند ياد كرد كه اين كار من بدين منظور بود كه وى از كار خويش دست بكشد و توبه كند و قصد بى ادبي نداشتم، حضرت فرمود: راست ميگوئى ولى بهر حال احترام آنها لازم است و چون به ما نسبت دارند مبادا درباره آنها توهين و تحقيرى روا دارى كه از زيانكاران خواهى شد.

احمد چون از سفر حج بازگشت، مردم قم به ديدن او رفتند حسين نيز در جمع وارد خانه شد به محض اينكه چشم احمد بسوى حسين افتاد فورا ازجا برخاست و او را استقبال نمود و به شايستگى از او احترام نمود و وى را به صدر مجلس نشاند.

حسين سخت به شگفت آمد و از او سبب را پرسيد، احمد داستان خود با امام عسكري(ع) را براى او بازگو كرد، حسين چون شنيد در همان حال از اعمال خويش نادم گشت و توبه نمود و از آن به بعد از صلحاء و نيكان شد و همواره ملازم مسجد بود تا مرگش فرارسيد و دركنار مزار حضرت فاطمه معصومه(ع) به خاك سپرده شد".

"از اينروست كه مرحوم ابن بابويه در اعتقادات خود تصريح نمود براينكه منظور از"قربي" در آيه كريمه(الا الموده فى القربي) تمام ذريه و دودمان پيغمبر است و دراين زمينه به حدى روايت وارد شده است كه از حد تواتر هم گذشته علاوه بر اينكه تمام مفسرين قرآن از شيعه و سنى هم بدان تصريح كرده اند، مثل صاحب تفسير كشاف و ثعلبى كه هر دو محبت به اهلبيت رسالت را از اصول مسلمه و اركان اسلام برشمرده و خلافش را هم كفر محض ميدانند. و در كل بايد گفت كه از آيات و روايات چنين نتيجه مى توان گرفت كه محبت به ذريه پيغمبر(ص) و به روايت شيخ كلينى به تمام سادات فرض و تركش مورد عقوبت .

ابوسعيد مكارى گويد: جمعى از ما در حضور امام صادق(ع) نشسته بوديم سخن از زيد و قيام او به ميان آمد، يكى از حضار مى خواست نسبت به زيد جسارتى كند، حضرت نهيبش داد و فرمود! آرام باش، شما حق نداريد ميان ما دخالتى كنيد و جز به نيكى درباره ما سخنى بگوئيد و اين را بدانيد كه هيچيك از ما نمى ميرد جز اينكه پيش از مرگش به سعادت رسد و عاقبت بخير گردد گرچه در مدت كوتاهى از آخر عمرش كه به قدر دوشيدن شترى باشد .

از اين باب است كه روايت زيادى از جانب رسول اكرم(ص) و حضرات ائمه(ع) در تعمير قبورشان و زيارت و محبت به ذريه پاكش وارد شده است.

لذا رسول خدا(ص) به حضرت اميرالمؤمنين(ع) مى فرمايد:

"يا على إن الله جعل قبرك و قبر اولادك بقعه من بقاع الجنه وعرصه من عرصاتها .

"اي علي، خداوند قبر تو و قبر فرزندان تو را، خانه اى از خانه هاى بهشت و ميدانگاهى از ميدانگاهاى آن قرار داده است".

در روايت ديگر وارد شده كه هركس تعمير كند قبور امامزادگان را چنان است كه شركت كرده باشد با حضرت سليمان(ع) در بناء بيت المقدس چنانكه حضرت ختمى مرتبت(ص) به حضرت اميرالمؤمنين(ع) مى فرمايد:

"يا على من زارنى او زار احدا من ذريتى زرته فى يوم القيمه فانقذته من اهوالها و يا على من عمر قبوركم فكانما اعان سليمان‌ بن داود عل بناء بيت المقدس .

"هركسي كه زيارت كند مرا يا يكى از ذريه من را، زيارت مى كنم من او را در روز قيامت و از هولهاى قيامت او را نگه مى دارم، و نيز حضرت اضافه مى نمايد، كه هر كسى تعمير كند قبور شما را چنان است كه كمك كرده باشد سليمان بن داود(ع) را در بناء بيت المقدس".

و در بعضى از روايات وارد شده كه امام حسين(ع) فرمود: كسى كه يكى از فرزندان مرا در حيات يا بعد از ممات زيارت كند مانند آنستكه مرا زيارت كرده و كسى كه مرا زيارت كند، گناهانش آمرزيده ميشود، و همچنين محدث قمى از جعفر بن قولويه قمى از عمرو بن عثمان رازى روايت كرده كه گفت: شنيدم امام موسى بن جعفر(ع) فرمود:

"هر كه قادر نباشد بر زيارت ما، پس زيارت كند صلحاء و نيكان از مواليان و دوستان ما را براى او ثواب زيارت ما نوشته ميشود .

و دركتاب"سفيه البحار" هم از پيامبر اكرم(ص) روايت شده كه حضرت فرمود:

"عياده بنى هاشم فريضه وزيارتهم سنه.

يعني:"عيادت فرزندان هاشم"سادات" جزء فرائض و وظائف است و زيارت آنان سنت و مستحب است".

وعلامه محقق سيد محمدعلى روضاتى در كتاب"جامع الانساب" نقل مى نمايد: هنگاميكه شيخ صدوق(ره) كتاب امالى را به شاگردان و اهل مجلس املاء ميكرد: در يكى از آخرين روزها"جمعه 12 شعبان 368 هـ .ق" گروهى از بزرگان به حضور شيخ صدوق آمده و از وى خواهش كردند كه مذهب شيعه اماميه را بطور اختصار توصيف كند، شيخ صدوق پس از بيان پاره اى از اعتقادات شيعه فرمود:

"و موده ذريه النبي(ص) اذا كانوا على منهاج آبائهم الطاهرين فريضه واجبه فى أعناق العباد الى يوم القيامه وهو أجر النبوه لقول الله عزوجل(قل لا اسئلكم عليه اجرا ا الموده فى القربي)".

"محبت و دوستى به فرزندان پيامبر(ص) در صورتيكه آنان در همان مسير پدران پاكشان باشند(و از آن منحرف نگردند) بربندگان خدا تا روز قيامت، فرض و واجب است و همين محبت ورزيدن، مزد رسالت پيامبر(ص) است چنانكه قرآن همين مطلب را در سوره شورى آيه 23 مي فرمايد: اى پيامبر! به امت خود بگو از شما جز محبت و دوستى به خويشاوندانم، پاداشي نميخواهم .

با بيان اين روايات، ارزش و فضيلت و ثواب و تعمير قبور امامزادگان مشخص مى گردد كه دوستداران به اين خاندان نبايستى از اين ثواب مهم غفلت نمايند چرا كه خود رسول الله(ص) ضامن آمدن و ديدار نمودن و نگه داشتن زائرين آن امامزادگان از هولهاي قيامت در روزيكه(لاينفع مال ولابنون) خواهد بود لذا اين فرصت را مغتنم شمرده تا از شفاعت اين اقيانوس كرم محروم نشوند و از اين رواست كه سفارش مى شود به شيعيان علي(ع) به زيارت قبور اين فرزانگان و ذريه نبى اكرم(ص) بشتابند و در تعمير قبورشان احساس مسؤليت نمايند.

 

 

 

 

 

 

 

My email : MRNP_IBM@YAHOO.COM

 
 
 گروه علی ولی الله



__._,_.___
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام

http://groups.yahoo.com/group/Ali_valiyollah

به دوستداران اميرالمومنين علي (ع) بشارت رستگاري باد.از شما بزرگواران دعوت مي شود تحقيقات و مطالب و آيات و روايات پيرامون ايشان و سلاله پاكش را براي اين گروه ارسال دارند تا شيعيان ايشان از آن بهره مند گردند . از آنجا كه گروه آزاد است خواهشمند است در ارسال مطالب دقت فرماييد
     التماس دعا
دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment

Blog Archive