Quran Interactive Recitations - Click below

Saturday, January 23, 2010

� Ali Valiyollah Group � استدلالات حسنيه - قسمت هفتم

 

 
Calig12.JPG (43190 bytes)
قال المهدي عليه السلام : فاکثروا الدعاء بتعجيل الفرج فان ذلک فرجکم . براي فرج (من) زياد دعا كنيد، چراكه اين (زياد دعا كردن) خود فرج و گشايش (در كارهاي) شماست
 
***گروه علي ولي الله ***
 
برنامه ارسال مطالب اينجانب در هفته به شرح ذيل است :
 
روزانه    : ديدنيها
شنبه      : آزادی از منظر شيعه
يكشنبه    : استدلالات حسنيه
دوشنبه    : اتفاق بر مهدی موعود (ع)
سه شنبه  : رهنمودها و دانستنيها
چهارشنبه : ديوان حافظ
پنج شنبه  : -----
جمعه      : علت پراکندگی سادات
 
 
 
 
گروه علي ولي الله
Ali_Valiyollah Group
         
 
yoursAli Group Logo 
yoursAli Group Logo
 
استدلالات حسنيه
 
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
 
قسمت هفتم
 
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
 

سپس حسنيه اينگونه ادامه سخن مي دهد :

شما با اين فضائل مي خواهيد برتري عده اي  را بر خاندان عصمت و طهارت (صلوات الله عليهم اجمعين ) ثابت كنيد .

مگر كسي مي تواند فضائل علي را منكر شود ؟!!

او كه در شب هجرت بجاي حضرت ختمي مرتبت خوابيده و جان خود را فداي مولاي خود كرد (قبل از آنكه پيامبر ميان او و خودش صيغة اخوت بخواند ). او كه خداي باريتعالي به وجودش نزد ملائك مباهات كرد و به آنها فرمود : «اي ملائك !! من هر دو نفر  از شما را با يكديگر برادر ساختم كداميك از شما حاضر است جان خود را فداي برادرش كند ؟ هيچ كدام از ملائكه جواب نگفتند . خداي تعالي ( در شب هجرت ) امر فرمود كه برويد و علي عليه السلام را ببينيد كه جان خود را فداي حبيب و رسول من كرده است »

و اين آيه در شأن علي نازل شد . و من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله [1]

«برخي از مردم با خدا معامله نموده و جان خود را براي رضاي خدا از دست مي دهند » اي ابراهيم! اين فضيلت در جميع كتب شما مسطور است و در تفاسير شما مكتوب[2]. چرا اين فضائل را بيان و عيان نمي كنيد؟!

اي ابراهيم! در جريان همين سفر علي(ع) قائم مقام بر اهل و عيال پيامبر بود و پس از هجرت پيامبر به مدينه علي (ع) جمع كثيري از حرم رسول اكرم  و اسباب ايشان را تنها از مكه بيرون آورده و به مدينه رسانيد و در اين مسير حافظ حريم نبوت بود .[3]

اي ابراهيم! علي همان كسي است كه سورة برائت را بحكم الهي به كفار رسانيد .[4]

و او همان كسيست كه در همين جريان طبق روايات خود شما در كتب خودتان (رجوع شود به كتبي كه در پاورقي شماره 2 گذشت) در باره او از قول پيامبر آمده است كه «آنكس كه سورة برائت را ابلاغ مي كند بايد از خود من باشد و من هم از او باشم.»

همينگونه كه حسنيه سخن مي گفت ،‌هارون وزير خود يحيي برمكي را طلبيد و بدو گفت: يحيي! اگر اين كنيز بر طريق و آئين ما بود، هر آئينه او را به عقد خود در مي آوردم. سپس هارون سئوالاتي چند از حسنيه نمود و حسنيه بطور كامل و جامع جواب ويرا داد.

حسنيه بعد از آنكه از جواب به سئوالات هارون الرشيد فارغ شد ، سخن را ادامه داد و خطاب به حضار گفت : نوح نبي با طول عمرش و آنهمه عبادت ، ابراهيم خليل با آن يقين ، موسي كليم با آن عظمت و هيبت و ذوالقرنين و سليمان و داود و عيسي و همه و همه با رفعت و منزلت خود ، سر بر آستانه دولت پيغمبر خاتم (ص) نهاده و تمناي «اللهم اجعلني من امه محمد» كردند و اهل بيت او كه در شأن آنان آيه هاي «انمايريدالله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهر كم تطهيراً[5] » « و يطعمون الطعام علي حبه مسكيناً و يتيماً و اسيراً[6]» و «ان الله اشتري من المؤمنين انفسهم و اموالهم  بأن لهم الجنه [7]» و «يا ايهاالذين امنوا اطيعوا الله و اطيعواالرسول و اولي الامرمنكم»[8] و بسياري آية ديگر نازل شده است.

و در رأس ايشان علي است كه پيامبر در حق او فرموده است :

«من اراد أن ينظر الي آدم في علمه و الي نوح في فلينظر الي علي بن ابي طالب» [9]

و او را بجميع انبياء اولوالعزم برابر كرده است[10].

پس عده اي او را باز گذاشته، دست به سوي ابوبكر و عمر دراز كردند.

علي با آنهمه عظمت و فضائل را رها كردند [11]  وگرد كساني جمع شدند که شايستگي امامت بر مردم (طبق آيه 124 سوره بقره) را نداشتند. در منبر از خواب زني عاجز مي ماند و مي گفت: ((كلكم افقه مني حتي المخدرات في البيوت )) (همه شما از من داناتريد حتي زنان درخانه ها) و در زمان جاهليت همراه پدرش بر سر سفره عبدالله بن جذعان مگس پراني مي كرد و آنكس كه به پيامبر تهمت هذيان مي زد و بارها و بارها در طول عمر خود گفته بود كه اگرعلي نبود ، ‏‏عُمَر هلاك شده بود. [12]

آيا كسي كه خود را از همه پائين تر مي داند ويا آن ديگري كه مي گويد علي مانع هلاكت من شد؛ به امامت و وصايت سزاوار است يا آنكس كه پيامبر فضيلت  يك ضربة وي را از عبادت جن وانس بيشتر مي داند وهرگز گوشت و پوستش به حرام آلوده نشد؟

درهمين حين يكي از علماء صدا بلند كرده و گفت : ما منكر فضائل علي نيستيم وعقل بشر نمي تواند آن فضائل را درك نمايد.



[1] سوره بقره آيه 207، ترجمه : بعضي از مردمند كه از جان خود در راه رضاي خدا در گذرند.

[2] اكثر دانشمندان و يا بهتر بگوئيم ،‌اكثر قريب به اتفاق آنها شأن نزول آية فوق را مربوط به شب هجرت پيامبر و حضرت علي عليه السلام مي دانند . مسند احمد بن حنبل ، ج 1/ص 87 كنزالعمال ، ج 6/ص407

[3] كامل ابن اثير ج 2/ص73

[4] در اينجا ذكر داستان ابلاغ سورة برائت را لازم مي دانم :

در  اواخر سال نهم هجرت وقتي آياتي از سورة توبه (برائت ) نازل شد، جبرئيل پيامبر را مأمور كرد كه شخصي را روانه مكه نمايد و در مراسم حج آيات سورة برائت و قطعنامه چهار ماده اي را بخواند. در اين آيات يك اولتيماتوم چهار ماهه به سران  مشرك و پيروان آنها داده شد كه هر چه سريعتر تكليف خود را با حكومت اسلامي روشن سازند ، در غير اين صورت از آنها سلب مصونيت مي شود. پيامبر ابوبكر را به حضور طلبيدند و آياتي چند از آغاز سوره را بوي تعليم كردند و او را همراه چهل نفر روانه مكه نمودند تا در روز عيد قربان ، اين قطعنامه و آيات ، تلاوت شود. ابوبكر آماده سفر شد و راه مكه را در پيش گرفت . چيزي نگذشت كه پيك وحي نازل شد و پيامي از طرف خدا آورد : « اي پيامبر ! سورة برائت بايد توسط شخصي از خودت و اهل بيتت به مردم ابلاغ شود ». از اين نظر پيامبر حضرت علي (ع) را به حضور طلبيدند ، مركب مخصوص خود را در اختيارش نهادند و فرمودند : ابوبكر را در راه ملاقات كن و آيات را از او باز گير و در روز عيد قربان به مردم ابلاغ نما. حضرت علي (ع) هم راه مكه را در پيش گرفتند . در نزديكي مسجد شجره با ابوبكر ملاقات نموده و پيام حضرت رسول اكرم (ص) را به وي ابلاغ كردند ، ابوبكر هم آيات را (بااكراه) در اختيار حضرت علي (ع) قرار داد.

اين داستان كه بيانگر يكي از فضائل مهم امير مؤمنان است در كتب اهل سنت مثل مسند احمد حنبل جلد 3/ ص 212 و جلد 1/ص150 ، خصائص نسائي ص 28 ، تفسير ابن كثير ج 2/ص322 ، جامع الاصول ابن اثير ج 9/ص475 ، ذخائر العقبي محي الدين طبري . بطور مفصل آمده است . روايات متعدد ديگر در كتب اهل سنت آمده است كه از ذكر آن خودداري مي كنيم. علاقمندان مي توانند جهت تحليل اين داستان بطور كامل و جامع به كتاب تاريخ زندگاني پيامبر اسلام صفحات 480 تا 488 و تفسير نمونه ج هفتم ذيل آيات سورة برائت رجوع نمايند.

 

[5] سوره مدني احزاب آيه 33

[6] سوره مدني دهر آية 8

[7] سوره مدني توبه آيه 111

[8] سوره مدني نساء آيه 59

[9] ينابيع الموده ج 2/ص100. باب 56- زين الفتي في شرح سوره هل اتي

[10] همانگونه كه قبلاً گفته شد اين حديث ، به حديث «تشبيه» معروف مي باشد و در كتب اهل سنت هم بطور متواتر مذكور مي باشد. كامل اين حديث در كتاب ينابيع الموده نوشته حافظ القندوزي حنفي و همچنين كتاب زين الفتي في شرح سوره هل أتي كه مؤلف آن نيز از برادران اهل تسنن مي باشد ذكر شده است.

كتاب اخير از منابع علامه اميني در تأليف كتاب الغدير مي باشد.

قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :

من ارادان ينظر الي اسرافيل في هيبته و الي ميكائيل في رتبته و الي جبرئيل في جلالته و الي ادم في علمه و الي نوح في خشيه و الي ابراهيم في خلته و الي يعقوب في حزنه و الي يوسف في جماله و الي موسي في مناجاته و الي ايوب في صبره و الي يحيي في زهده و الي عيسي في عبادته و الي يونس في ورعه و الي محمدِ في حسبه و خلقه ،‌فلينظر الي علي . فأن فيه تسعين خصلة من خصال الانبياء جمعها الله فيه و لم يجمعها في احدٍ غيره .                            (ينابيع الموده جلد 2 ، باب 56)

رسول خدا (ص) فرمود : هر كس اراده كند ، اسرافيل را در هيبتش و ميكائيل را در رتبه اش و جبرئيل را در جلالتش و حضرت آدم را در علمش و نوح را در خشيتش و ابراهيم را در دوستيش و يعقوب را در حزنش و يوسف را در جمالش و موسي را در مناجاتش و ايوب را در صبرش و يحيي را در زهدش و عيسي را در عبادتش و يونس را در ورعش و حضرت محمد (ص) را در حسب و خلقش تماشا كند به علي بن ابيطالب (ع) نگاه كند ، براستي خداوند در او نود خصلت از صفات انبياء را جمع كرده است كه در غير او جمع نفرموده است .

[11] در اين هنگام حسنيه فضائل بيشمار ديگري را بازگو كرد كه منابع اين احاديث در كتب معتبر اهل سنت يافت مي شود.

[12] اين مطلب را كه عمر در لحظات آخر زندگاني رسول اكرم به آن بزرگوار نسبت هذيان داد ؛ تمامي علماي اهل تسنن بطور واضح قبول دارند ، اما آنرا توجيه مي كنند.

 

yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
 
...   ادامه دارد   ...
 
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo
yoursAli Group Logo 
گروه علي ولي الله

Ali_Valiyollah Group
MRNP_IBM@Yahoo.Com
http://AliValiyollah.persianblog.ir
الله اكبر
 
اشهد ان لا اله الا الله
اشهد ان محمدا رسول الله
Join Now
 
 
اشهد ان عليا ولي الله
~** گروه علي ولي الله **~
æÈáǐ Úáی æáی Çááå
   GROUP Ali_Valiyollah    
 
  Ali_Valiyollah GrOuP
Valentine's Day Thank You Cute li'l cards to send in a Thank You message to your loved ones. [ 2 cards ]



__._,_.___
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام

http://groups.yahoo.com/group/Ali_valiyollah

به دوستداران اميرالمومنين علي (ع) بشارت رستگاري باد.از شما بزرگواران دعوت مي شود تحقيقات و مطالب و آيات و روايات پيرامون ايشان و سلاله پاكش را براي اين گروه ارسال دارند تا شيعيان ايشان از آن بهره مند گردند . از آنجا كه گروه آزاد است خواهشمند است در ارسال مطالب دقت فرماييد
     التماس دعا
دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment

Blog Archive