Quran Interactive Recitations - Click below

Friday, January 8, 2010

� Ali Valiyollah Group � نبی شناسی - قسمت چهارم

 

 
Calig12.JPG (43190 bytes)

پيغمبر شناسى

 
گروه علي ولي الله
گروه علي ولي الله
قسمت پنجم
گروه علي ولي الله
 

5 - پيغمبران - عصمت نبوت

ظهور پيغامبران خدا نظريه وحى را كه درفصل سابق گذشت تأ ييد ميكند پيغامبران خدا مردانى بودندكه دعوى وحى و نبوت نمودند و بدعوى خود حجت قاطع اقامه كردند و مواد دين خدا را كه همان قانون سعادت بخش خدائى است , بمردم تبليغ نموده در دسترس عموم گذاشتند وچون پيغمبران كه با وحى و نبوت مجهز بودند , در هر زمان كه ظاهر شدند بيش از يكفرد يا چند فرد نبودند , خداى متعال هدايت بقيه مردم را با مأ موريت دعوت و تبليغ كه به پيغمبران خود داده , تتميم و تكميل فرمود .

و از اينجاست كه پيغمبر خدا بايد با صفت عصمت متصف باشد يعنى درگرفتن وحى ازجانب خدا و در نگهدارى آن و در رسانيدن آن بمردم از خطا مصون باشد و معصيت ( تخلف از قانون خود ) نكند زيرا چنانكه گذشت تلقى وحى و حفظ و تبليغ آن سه ركن هدايت تكوينى ميباشند و خطا در تكوين معنى ندارد .

گذشته از اينكه معصيت و تخلف از مؤداى دعوت و تبليغ خود , دعوتى است عملى بر ضد دعوت و موجب سلب وثوق و اطمينان مردم است از راستى و درستى دعوت و در نتيجه غرض و هدف دعوت را تباه ميكند .

خداى متعال در كلام خود به عصمت پيغامبران اشاره نموده ميفرمايد ( و اجتبيناهم و هديناهم الى صراط المستقيم )  .

سوره انعام آيه 87 .

و باز ميفرمايد : ( عالم الغيب فلا يظهر على غيبه احدا الا من ارتضى من رسول فانه يسلك من بين يديه و من خلفه رصدا , ليعلم ان قد ابلغوا رسالات ربهم )  سوره جن آيه 28 .

6 - پيغمبران و دين آسمانى

آنچه پيغمبران خدا از راه وحى بدست آورده و بعنوان پيغام و سفارش خدائى بمردم رسانيدند دين بود يعنى روش زندگى و وظائف انسانى كه سعادت واقعى انسان را تأ مين ميكند  .

دين آسمانى بطوركلى از دو بخش اعتقادى و عملى مركب ميباشد بخش اعتقادى يك رشته اعتقادات اساسى و واقع بينيها است كه بايد انسان پايه زندگى خود را به روى آنها گذارد و آنها سه اصل كلى توحيد و نبوت و معاد است كه با اختلال يكى از آنها پيروى دين صورت نبندد .

و بخش عملى يك رشته وظائف اخلاقى و عملى است كه مشتمل است بر وظائفى كه انسان نسبت به پيشگاه خداى جهان و وظائفى كه انسان در برابر جامعه بشرى دارد .

و از اينجاست كه وظائف فرعى كه در شرايع آسمانى براى انسان تنظيم شده بر دوگونه است اخلاق و اعمال و هر يك از آنها نيز بر دو قسم است : قسمتى اخلاق و اعمالى است كه به پيشگاه خداوندى ارتباط دارد مانند خلق و صفت ايمان و اخلاص و تسليم و رضا و خشوع و مانند عمل نماز و روزه و قربانى و اين دسته بويژه عبادات ناميده ميشود و خضوع و بندگى انسان را نسبت به پيشگاه خدائى مسجل ميسازد .

و قسمى اخلاق و اعمال شايسته اى است كه به جامعه ارتباط دارد مانند اخلاق و صفات بشر دوستى و خير خواهى و عدالت و سخاوت و مانند وظائف معاشرت و داد و ستد و غير آنها و اين قسم بويژه معاملات ناميده ميشود .

و از طرف ديگر نوع انسانى تدريجا متوجه كمال است و جامعه بشرى به مرور زمان كاملتر ميشود ظهور اين تكامل در شرايع آسمانى نيز ضرورى است و قرآن كريم نيز همين تكامل تدريجى را ( چنانكه از راه عقل بدست ميآيد ) تأ ييد ميكند و چنانكه از آياتش استفاده ميشود هر شريعت لاحق از شريعت سابق كاملتر است ميفرمايد ( و انزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه )  .

سوره مائده آيه 48 .

و البته چنانكه نظريات علمى نشان ميدهد و قرآن كريم نيز تصريح ميكند زندگى جامعه انسانى در اين جهان ابدى نيست و طبعا تكامل نوع وى نامتناهى نخواهد بود و از اين روى كليات وظائف انسانى ا جهات اعتقاد و عمل ناگزير درمرحله اى واقف خواهد شد بالتبع نبوت و شريعت نيز روزى كه از جهت كمال اعتقاد و توسعه مقررات عملى بآخر مرحله رسيد , ختم خواهد گرديد .

و از اينجاست قرآن كريم براى روشن ساختن اينكه اسلام - دين محمد (ص ) آخرين و كاملترين اديان آسمانى است خود را كتاب آسمانى غير قابل نسخ و پيغمبر اكرم را خاتم الانبياء و دين اسلام را مشتمل بهمه وظائف , معرفى ميكند چنانكه ميفرمايد .

( و انه لكتاب عزيز لا يأ تيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه )  سوره حم سجده آيه 42 و ميفرمايد ( و ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبيين )  سوره احزاب آيه 40 و ميفرمايد ( و انزلنا اليك الكتاب تبيانا لكل شى ء )  سوره نحل آيه 89 .

 
 
گروه علي ولي الله
ãÌãæÚÉ ÍÓ ÍÓ Úã Úã ÇáßæíÊíÉ
 
 
 
7s7s3m3m group is the best حس حس عم عم  
 
 می گویند هر وقت آب می نوشی بگو یا حسین
اگر آب می بینی و نمی نوشی آرام بگو یا ابالفضل العباس
 
 
برنامه ارسال مطالب اينجانب در هفته به شرح ذيل است :
 
روزانه    : ديدنيها
شنبه      : نبی شناسی
يكشنبه    : استدلالات حسنيه
دوشنبه    : اتفاق بر مهدی موعود (ع)
سه شنبه  : رهنمودها و دانستنيها
چهارشنبه : ديوان حافظ
پنج شنبه  : سيد عارف حسين حسينی
جمعه      : علت پراکندگی سادات
 
 
 

 
اشهد ان لا اله الا الله
اشهد انَّ محمَّداً رسول الله
اشهد انَّ عليّاً ولي الله
گروه علی ولی الله
æÈáǐ Úáی æáی Çááå




__._,_.___
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام

http://groups.yahoo.com/group/Ali_valiyollah

به دوستداران اميرالمومنين علي (ع) بشارت رستگاري باد.از شما بزرگواران دعوت مي شود تحقيقات و مطالب و آيات و روايات پيرامون ايشان و سلاله پاكش را براي اين گروه ارسال دارند تا شيعيان ايشان از آن بهره مند گردند . از آنجا كه گروه آزاد است خواهشمند است در ارسال مطالب دقت فرماييد
     التماس دعا
دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment

Blog Archive